انواع سیستم های پنوماتیک

سیستم های پنوماتیک 

قاعده پنوماتیک نیز مانند هیدرولیک می باشد، اما پنوماتیک از گاز بجای مایع استفاده می کند. عموما در پنوماتیک از هوای فشرده استفاده می شود، اما نیتروژن یا سایر گازهای مشابه نیز برای مصارف خاص قابل استفاده می باشد. با پنوماتیک، هوا درون یک دریافت کننده، از طریق یک کمپرسور دریافت می شود. دریافت کننده حجم زیادی از هوای فشرده را ذخیره می کند هوای پیرامون ما شامل ذرات غبار، بخار آب و سایر ناخالصی ها می باشد. بنابراین از فیلتر و خشک کن هوا در سیستم های پنوماتیکی استفاده می شود تا هوای فشرده تمیز و خشک باشد که این موضوع به طور قابل ملاحظه ای عمر اجزا و قابلیت اطمینان را افزایش می دهد. سیستم های پنوماتیکی همچنین از گستره وسیعی از شیرها برای کنترل جهت، فشار و سرعت عملگرها استفاده می شود. 

بیشتر سیستم های پنوماتیکی در فشار 100 psi یا کمتر کار می کنند. بخاطر اینکه در سیستم های پنوماتیکی فشار کمتر می باشد، برای بدست آوردن نیروی خاص، نیاز به عملگرهای بزرگتری در مقایسه با سیستم های هیدرولیکی می باشد.  برای مثال، سیلندر هیدرولیکی با 50mm قطر پیستون و فشار 1000 psi می تواند نیروی 3140 lbs تولید کند، در حالی که در پنوماتیک، با فشار 100 psi نیاز به سیلندر حداقل قطر 125mm می باشد. 

اگرچه سیستم های پنوماتیکی در فشارهای پایین تر از سیستم های هیدرولیکی کار می کنند، اما با توجه به مزیت های زیادی که دارند، در بسیاری از صنایع پرکاربرد می کند. چون فشار هیدرولیک پایین تر می باشد، اجزا می توانند از متریال های سبک تر و نازک تر ساخته شوند، مانند آلومینیم و پلاستیک های خاص؛ در حالی که اجزا هیدرولیک معمولا از فولاد یا چدن ساخته می شوند. سیستم های هیدرولیکی عموما صلب هستند، در حالی که سیستم های پنوماتیکی معمولا از کوشن وضربه گیر ها استفاده می کنند. سیستم های پنوماتیکی عموما ساده تر هسند، چونکه هوا می تواند به راحتی در مسیر تخلیه شود، در حالی که در سیستم های هیدرولیکی، امکان تخلیه تنها از طریق برگشت به تانک امکان پذیر می باشد.. 

پنوماتیک همچنین مزیت هایی نسبت به روش های انتقال قدرت الکترومکانیکال دارد. موتورهای الکتریکی معمولا بخاطر گرمای تولیدی محدودیت دارند. تولید گرما معمولا در موتورهای پنوماتیکی مشکل زا نیستند زیرا جریان هوای موجود در آن، تولید گرما در موتور را تقلیل می دهد. علاوه بر این، چون موتورهای پنوماتیکی به علت اینکه نیاز به برق ندارند در آن از محفظه های سنگین، حجیم و گران قیمت که در موتورهای برقی استفاده می شود استفاده نمی شود. 

مزایای سیستمهای پنوماتیک: 

در دسترس بودن: هوا در هرجا و به میزان نامحدود موجود است. 

حمل و نقل: هوا می تواند از طریق لوله نقل و انتقال یابد، هرچند این مسیر طولانی باشد. 

نگهداری: هوای فشرده می تواند در مخزن نگهداری شود و در صورت لزوم استفاده شود. همچنین مخزن ها نیز قابل حمل هستند. 

دما: هوای فشرده در مقابل تغییرات دما مقاوم است. همین مساله کار کردن تحت شرایط سخت را ممکن می کند 

مقاومت در برابر انفجار: هوای فشرده در صورت همجواری با آتش، منفجر یا مشتعل نمی شود. 

تمیزی: هوای روغن زده نشده تمیز است. همچنین در نشتی نیز هوای اطراف را آلوده نمی کند. 

اجزا: اجزای سیستم های پنوماتیک ساده و در نتیجه ارزان هستند. 

سرعت: هوای فشرده دارای سرعت بالایی است که منجر به عملکرد سریه در سیستم های پنوماتیکی می شود. 

ایمنی در برابر اضافه بار: در صورت اعمال اضافه بار به سیستم های پنوماتیکی آنها زیر بار می باستند و منجر به حادثه نمی شود. 

معایب سیستم پنوماتیک: 

آماده سازی: هوای فشرده احتیاج به آماده سازی و همچنین هوای سرعت پیستون ثابت دارد. 

تراکم پذیری: رسیدن به سرعت ثابت پیستون معمولا به راحتی اتفاق نمی افتد. 

محدودیت نیرو: هوای فشرده برای محدوده معینی از نیرو مقرون به صرفه می باشد. تحت فشار مشخص حدود 6-7 بار، محدوده نیرو بین 40000 الی 50000 نیوتون می باشد. 

آلودگی صوتی: هوای خروجی همواره پر سروصدا می باشد. این مشکل با استفاده از صداخفه کن ها تا حدودی برطرف می شود. 

سیستم پنوماتیکی: 

هر سیستمی برای اینکه یک .ظیفه ای را به انجام برساند، باید مجموعه از اجزا در کنار هم کار کنند. سیستم پنوماتیک مجموعه ای از اجزا پنوماتیک می باشد که به هم مرتبط می باشند و یک سیگنال (هوای فشرده) تولید می کنند تا یک خروجی را تحریک کند. این مجموعه اجزا می تواند با توجه به عملکرد خود در مدار پنوماتیک به پنج گروه تقسیم بندی شود 

المان های تامین: این المانها منبع تامین انرژی می باشند که معمولا کمپرسورها می باشند. 

المانهای ورودی: این المانها برای فرستادن سیگنال به المانهای کنترل نهایی استفاده می شود که می توانند هم المانهایی باشد که توسط اپراتور تحریک می شود مانند دکمه یا سنسورهایی که وضعیت المانهای قدرت را مانند لیمیت سوییچ ها یا سنسورهای پراکسیمیتی(proximit) تعیین می کنند. 

المانهای کنترل نهایی: برای کنترل وضعیت عملگرها مانند شیرهای راه دهنده. 

المانهای قدرت (عملگرها): اینها خروجی های سیستم های پنوماتیکی هستند که از انرژی پتانسیل برای اجرای وظیفه خاصی استفاده می شود مانند سیلندرها. 

المانهای قدرت 

 

  

شیرهای راه دهنده 

  

  

شیرهای یکسوکننده 

 

  

شیرهای کنترل جهت 

 

  

شیرهای کنترل فشار 

 

  

عملگرها 

  

سمبولهای فرعی و عملکننده های دورانی 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها